Griekse Vereniging van Eindhoven en omstreken

Boekbespreking: Nieuwgriekse Grammatica

images/download 1.jpgHet aanleren van het Nieuwgrieks is voor ons Nederlanders vrij lastig; Het Nieuwgrieks behoort tot een andere taalgroep en maakt bovendien veelvuldig gebruik van naamvallen. Een goed grammaticaboek is daarom zeer nuttig, wil je de taal onder de knie krijgen. Onlangs verscheen het boek “Nieuwgriekse Grammatica”, geschreven door Stathis Papaloukas. Hoewel er al enkele Nederlandstalige boeken over dit onderwerp op de markt zijn, is dit boek een aanwinst voor eenieder die de Griekse taal wil leren.

Dit nieuwe boek is zeer compleet, alle grammaticale onderwerpen komen aan bod. Tot nu toe was men voor een uitgebreid overzicht van de Nieuwgriekse grammatica aangewezen op Engels- of Griekstalige boeken. Een uitleg in onze eigen taal is uiteraard beter te begrijpen. Bovendien beschrijft de auteur ook de verschillen tussen de Nederlandse en Nieuwgriekse grammatica.

images/ngg.jpgHet boek is verdeeld in drie hoofdstukken: De fonologie (klankkunde, uitspraak), de morfologie (woordleer) en de syntaxis (zinsleer). Via de uitgebreide inhoudsopgave en het register kunnen onderwerpen snel worden gevonden. Je kunt er grammaticale onderwerpen in bestuderen of het boek gebruiken als naslagwerk. Elk onderwerp wordt kort uitgelegd en toegelicht met voorbeelden in het Grieks, met de Nederlandse vertaling. Dit grammaticaboek is een goed hulpmiddel bij een cursus of studiemethode die de cursist/student volgt of bij zelfstudie. Ook voor docenten Nieuwgrieks kan dit boek van nut zijn. Voor het leren van wat “vakantie-Grieks” (óók leuk) is dit boek erg uitgebreid, wil je wat verder komen met de taal dan is dit boek een aanrader.

Als extra’s bevat het boek in de bijlagen:

Een woordenboek Nieuwgrieks-Nederlands (3000 woorden)
Een overzicht van onregelmatige werkwoorden
Een overzicht van grammaticale termen (Nederlands en Grieks)
Instructie voor het installeren van Nieuwgrieks op de PC

Nieuwgriekse Grammatica:

Titel: Nieuwgriekse Grammatica
Auteur: Stathis Papaloukas
ISBN: 9789402134018
Prijs: €39,50

Te bestellen via onder meer :

Uitgeverij Prometheus (gratis verzending)
ECI (Hier kun je een deel van het boek online bekijken, €2,- verzendkosten)
Bol.com (gratis verzending)

Andere artikelen over Stathis Papaloukas op onze website:

Boekbespreking Correspondentie Gids / Οδηγός Αλληλογραφίας

Interview met Stathis Papaloukas / Συνέντευξη με τον Στάθη Παπαλουκά

Disclaimer: de bovenstaande recensie is persoonlijk, de Griekse Vereniging Eindhoven is niet verantwoordelijk voor de inhoud ervan.

Op deze column rust copyright: Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt, in enigerlei vorm of wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opname of enige andere manier. Dit is alleen mogelijk na voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Top Desktop version